Dzie艅, jak co dzie艅.

Przedpo艂udnie, wi臋c pracuj臋 przy komputerze. Przygotowuj臋 si臋 do popo艂udniowych sesji. Terapie i coachingi zaczynam o 16:00.

Dzwoni telefon. Numer nieznany. Odbieram.

– Dzie艅 dobry. Jadwiga Hereta, dziennikarka Tygodnika Zamojskiego. Czy mog臋 zaj膮膰 Pani chwil臋?

Zamo艣膰? Troch臋 daleko. Jestem nieco zaskoczona i zaintrygowana.

Pani Jadwiga przygotowuje artyku艂 na temat hejtu w sieci w zwi膮zku z raportem NIK na ten temat. W艂a艣nie si臋 ukaza艂. https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/nik-o-cyberprzemocy-wsrod-dzieci-i-mlodziezy.html

Przeczesuj膮c Internet, dotar艂a do mojego blogu, ebooka i artyku艂u o cyberprzemocy:

https://joannaskorupskagorska.pl/2016/08/03/profilaktyka-cyberprzemocy-we-wspolczesnej-szkole-jak-jest-a-jak-byc-powinno/

Musz臋 sko艅czy膰, co zacz臋艂am, wi臋c umawiamy si臋 na kolejny dzie艅.

Rozmowa trwa prawie godzin臋 a jej efektem jest spory fragment w artykule jej autorstwa: 鈥濷krutne hejty鈥 Tygodnik Zamojski nr 38 z 17.09.2017

„Siniaki na duszy

– Cz臋sto od rodzic贸w s艂yszymy: je偶eli moje dziecko siedzi w domu, to jest bezpieczne, tymczasem w tej ciszy dziej膮 si臋 najwi臋ksze dramaty – zauwa偶a Joanna Skorupska – G贸rska, psycholog, autorka blogu joannaskorupskagorska.pl (Rodzina to trampolina).

– Nie 艂ud藕my si臋, rodzice w sieci nie nad膮偶aj膮 za dzie膰mi. Niekt贸rzy doro艣li nawet nie maj膮 poj臋cia po jakich forach i z jak膮 艂atwo艣ci膮 poruszaj膮 si臋 ich pociechy. Nie wolno zostawia膰 dziecka samego z Internetem a w konsekwencji z problemami. Nawet z pozoru b艂ahe, cz臋stuje przerastaj膮 – zauwa偶a psychologa.

– Co czuje ofiara? Patrzy na siebie oczami sprawc贸w. Prze艣ladowany m艂ody cz艂owiek zaczyna my艣le膰, 偶e sobie na to zas艂u偶y艂, 偶e jest winny, beznadziejny, najgorszy, zb臋dny, gruby, ohydny, niechciany. Tak jak uderzenia pi臋艣ci pozostawiaj膮 siniaki na ciele, tak s艂owa i obelgi rani膮 dusz臋. Dziecko czuje przygn臋bienie, rozpacz, poczucie bezradno艣ci, staje na skraju wyczerpania. Wszystko w ciszy – m贸wi. I podkre艣la, 偶e dziecko czy nastolatek zwr贸ci si臋 o pomoc wtedy, kiedy b臋dzie ufa艂 danej osobie i mia艂 poczucie, 偶e pomoc b臋dzie skuteczna. Najwa偶niejsza i nieoceniona jest tu rola rodzic贸w. Zainteresujmy si臋 tym, co dziecko robi w Internecie. Pytajmy na jakie strony lubi wchodzi膰, z kim rozmawia, co mu mo偶e grozi膰 w sieci. Zawsze kontrolujmy jakie tre艣ci zamieszcza i jakie odbiera.

– Dzieci cz臋sto buszuj臋 w Internecie, kiedy si臋 nudz膮. Warto zorganizowa膰 im czas, wymy艣li膰 atrakcyjne zaj臋cia, 偶eby Internet nie by艂 najatrakcyjniejsz膮 form膮 sp臋dzania czasu. Ale przede wszystkim b膮d藕my z dzieckiem a nie obok siebie – radzi i odsy艂a do darmowego ebooka na swoim blogu: „Co robi膰, gdy moje dziecko ch臋tniej patrzy na ekran komputera ni偶 na mnie?”…”

Przera偶aj膮ca prawda jest taka, 偶e zjawisko przemocy i cyberprzemocy WZRASTA a szko艂y nie s膮 przygotowane do skutecznego, wielow膮tkowego zaj臋cia si臋 problemem. Zatem uczestnicy zjawiska, zar贸wno ofiary jak i prze艣ladowcy s膮 bardzo cz臋sto pozostawieni sami sobie. Rodzice ofiar i ich pociechy w r贸偶nym wieku, od 7 do 18 lat, coraz cz臋艣ciej do mnie trafiaj膮.

Dlatego opr贸cz pracy indywidualnej realizuj膮 warsztaty dla rodzic贸w i dzieci.

W艂a艣nie ko艅cz臋 prace nad kompleksowym projektem szkoleniowym. B臋d膮 w nim tak偶e warsztaty dla prze艣ladowc贸w, ich rodzic贸w i dla nauczycieli. Korzystam tu z bezcennej pomocy prawnej s臋dzi Anny Marii Weso艂owskiej.

A na koniec odsy艂am do niedawno przeprowadzonej z ni膮 VIDEO – rozmowy, mi臋dzy innymi na ten temat.

https://joannaskorupskagorska.pl/2017/10/31/wywiad-z-sedzia-anna-maria-wesolowska/

oraz zapraszam do 艣ci膮gni臋ci darmowego ebooka: „Co robi膰, gdy moje dziecko ch臋tniej patrzy na ekran komputera ni偶 na mnie?”

Wystarczy wej艣膰 na stron臋 g艂贸wn膮 a pojawi si臋 umo偶liwiaj膮ce to okienko.

Kliknij na zdj臋cie poni偶ej, aby przeczyta膰 ca艂y artyku艂 w pdf.